Green Sushis utmaning
Green Sushi hade försökt att marknadsföra deras restaurang genom ett par “dagliga deal sajter”, men kände att de kunder som de fick genom detta initiativ var för det mesta, kupongjägare som hoppade från ett erbjudande till nästa.
Därför önskade Green Sushi att fokusera mer på sina existerande kunder och öka besöksfrekvensen på sin existerande kundbas.
Lösningen
Green Sushi beslutade att skaffa en egen app för att stärka relationen med sina kunder och kan nu alltid vara i fickan hos sina kunder.
Green Sushi valde att få en app från Returntool eftersom de därmed fick “den rätta kombinationen av att kunna belöna lojalitet, skicka erbjudanden och ge bättre service” till sina kunder.
Enligt delägare, Karsten Svendsen, spelade det också in att de inte ska “satsa en massa pengar” och att de “inte behövde fundera på om systemet fungerade.”
Resultaten
Innan lanseringen av appen gjorde Green Sushi och Returntool en undersökning bland de Green sushis kunder.
Vi tillfrågade 103 kunder hur många gånger de hade besökt Green Sushi de senaste 3 månaderna. Den genomsnittliga besökaren hade besökt Green Sushi 0,76 gånger per månad.
Efter 16 månader kan vi se att den genomsnittliga besöksfrekvens för aktiva medlemmar i Green Sushis app besöker dem nästan dubbelt så mycket, nämligen 1,45 besök per månad.
När Green Sushi hade haft sin app i 14 månader öppnade de en till restaurang och har vuxit med 50% sedan de lanserade sin app.
Green Sushi i siffror
Antal restauranger
2
(Alla i Köpenhamn)
Marknadsföring
2300 kr.
till flyers
Medlemmar första 12 månaderna
1193
(99,25 nya per månad)
Genomsnittlig besöksfrekvensen innan appen lanserades:
0,76
besök per månad
Genomsnitt besöksfrekvens av app användare:
1,46
besök per månad
Genomsnitt av stämplar som ges
per dag: